مقالات ظروف مسی

در ظروف مسی چی بپزیم و چی نپزیم؟

پخت و پز درظرف مسی

چه غذاهایی در ظروف مسی بپزیم؟ پخت و پز در ظروف مسی در میان مردم قدمت دیرینه ای دارد و بسیاری از خانم ها چه از روی علاقه به این ظروف و یا به علت خواص و فایده هایی که طبخ کردن غذا در این ظروف به همراه دارد خواهان استفاده کردن از طرف مسی برای پخت و پز هایشان هستند. اما یک سری نکات خیلی مهم در طبخ کردن غذا در ظرف مسی وجود دارد که باید بدانیم؛ بعضی از غذا ها را نباید اصلا در  ظروف مسی پخت و بعضی ها را برعکس خیلی خوب است که در ظرف مسی پخت شود. بنابراین توضیحات پیشنهاد میکنیم که انواع ظروف پذیرایی مسی ما را مشاهده کنید و مشخصات و قیمت آن ها را ارزیابی و بررسی کنید.

چه غذاهایی را نباید در ظرف مسی پخت؟

قبل از اینکه توضیح دهیم در ظروف مسی چی بپزیم اول بدانیم که چی نباید بپزیم؛ این قسمت لیستی از موادی که شما نباید در ظروف مسی طبخ کنید آورده ایم و توضیحاتی برای هرکدام داده ایم:

گوجه فرنگی

به طور کلی هر ماده غذایی که که با مس واکنش دهد و اکسید شود را نباید در این ظروف پخت یک گروه از این مواد غذایی موادی هستند که خاصیت اسیدی دارند. یکی نمونه از آن ها گوجه فرنگی است.

شیر

پروتئین های موجود در شیر ممکن است با مس واکنش دهند و خطر آفرین باشند.

گوشت

چربی های اشباع شده در گوشت ممکن است توسط مس اکسید شوند و پس از ورود به بدن برای بدن مشکل ساز شوند. در ادامه بررسی کردن و پاسخ به سوال چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت ، برویم سراغ ماهی ها و غذا های دریایی.

غداهای دریایی مثل ماهی ها

در بدن و بافت های ماهی فلزات مفیدی برای بدن وجود دارد که اگر در این ظروف طبخ بشوند اکسید شده و ارزش غذایی ماهی را پایین می آورند. و اما بعد از این که دانستیم چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت برویم سراغ غذاهایی که میتوان در ظروف مسی پخت.

چه غذاهایی در ظروف مسی بپزیم؟

در ظروف مسی چه بپزیم؟ از بین مواد غذایی که خوب است در ظروف مسی طبخ شوند، ما در اینجا چند مورد را به شما یادآوری می کنیم:

سیب زمینی

اگر میخواهید سیب زمینی سرخ کنید و آن هم خیلی ترد و خوشمزه، حتما از ظرف مسی استفاده کنید چون ظرف مسی رسانایی بالایی دارد و گرما را به طور مساوی و همزمان در همه جایش پخش می کند.

برنج

همان طور که گفتیم ظرف و قابلمه مسی گرما را خیلی خوب منتشر میکند و دما در همه جایش یکنواخت است و باعث بهتر جا افتادن برنج می شود.

بعضی از سبزیجات مثل هویج

برخی از سبزیجات و تره بار مثل هویج که رنگ های به نسبت روشن تری دارند نیز مناسب هستند.

نوشیدن آب در ظرف مسی

نوشیدن آب در لیوان مسی  برای بدن فواید نسبتا زیادی دارد و به بهبود سلامت بدن کمک می کند؛ نوشیدن آب در لیوان مسی به طور روزمره باعث می شود  در بدن آنتی اکسیدان های بیشتری به وجود آید و به سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می کند و همچنین باعث از بین بردن باکتری و کاهش سرعت پیری  و… می شود. لیوان و پارچ مسی از جمله محصولات مربوط به سرویس ظروف مسی آشپزخانه می باشند که بخاطر دلایلی که گفته شد در بین مردم خواهان زیادی دارند.

قلع اندود کردن ظرف مسی

نکته بسیار مهم در کنار این که چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت، در واقع یکی از مهم ترین و ضروری ترین کار هایی که باید حتما در هنگام خریدن ظروف مسی برای پخت و پز انجام دهید؛ همین چک کردن ظرف است که ببینید آیا قلع اندود شده است یا نه. علاوه بر آن هر از چند وقت یکبار که این سطح نازک می شود یا از بین می رود حتما باید این عمل قلع اندود شدن برای ظرفتان انجام دهید. در واقع قلع از تماس مستقیم ماده غذایی با سطح مس جلوگیری میکند و مانع اکسید شدن غذا می شود؛ بدین ترتیب ارزش غذایی ماده حفظ شده و غذا صحیح و سالم وارد بدن می شود.

ظروف مسی آویزان

نکات بسیار مهم در طبخ غذا در ظرف مسی

حالا که متوجه شدیم در ظروف مسی چی بپزیم ، بعضی از مواد غذایی و خوراکی ها را نباید به مدت طولانی در این ظروف نگه داشت مثل خوراکی های خیلی شور، شیرین، ترش و چرب.

ظروف مسی ای که قلع اندود نشده اند مناسب برای پخت و پز نیستند چون عناصر مس موجود در ظرف، واکنش پذیر بوده و خطر آفرینند.

تا حد امکان از مواد غذایی که خاصت اسیدی دارند استفاده نکنید موادی مثل گوجه فرنگی یا سرکه.

ضخامت تابه های مسی در بهترین حالت ها بین ۲ الی ۳ میلی متر مناسب هستند و اگر از این بیشتر باشد غذا سریع تر گرمای خودش را از دست می دهد و اگر نازک تر باشد خیلی سریع تر از انتظار ما ظرف داغ می شود. دقت کنید که ظرف مسی تان اگر قلع اندود باشد نباید به تنهایی گرم شود چون دمای ذوب قلع پایینتر بوده و  باید حواستان باشد تا دما بیشتر از حد معمول بالا نرود یا مدت زیادی روی شعله نباشد.

با توجه به تمامی این تفاسیر، ما هم متوجه شدیم که چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت و هم اینکه چه غذاهایی را برعکس خیلی مفید و مناسب است که در این ظروف طبخ کنیم و میل کنیم.

به طور کلی هر ماده غذایی که که با مس واکنش دهد و اکسید شود را نباید در این ظروف پخت یک گروه از این مواد غذایی موادی هستند که خاصیت اسیدی دارند.

به دلیل اینکه چربی های اشباع شده در گوشت ممکن است توسط مس اکسید شوند و پس از ورود به بدن برای بدن مشکل ساز شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “در ظروف مسی چی بپزیم و چی نپزیم؟

  1. پیمان گفت:

    کاش روش قلع اندود کردنش رو مفصل تر توضیح میدادین

    1. فروشگاه نیازت گفت:

      سلام دوست عزیز. به لینک زیر مراجعه کنید تا از روش قلع اندود کردن ظروف مسی به طور کامل مطلع شوید.
      https://niazet.com/how-to-tin-copper-utensils/

دیدگاهتان را بنویسید