مقالات ظروف مسی

تمیز کردن، سفید کردن و قلع اندود کردن ظرف های مسی

مجموعه ای از ظروف مسی

در محتوای این پست سعی کرده ایم بصورت کامل و جامع درباره سفید کردن ظروف مسی و روش قلع کردن آن برایتان محتوای کاربردی و مفیدی را فراهم کرده باشیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید؛ امیدواریم برایتان مفید واقع شود.

با گذشت مدتی بعد از استفاده و خرید ظروف مسی آشپزخانه ، باید بدانید که نیاز است طی مدت زمان مشخصی ظروف مسی خود را اصطلاحا سفیدگری یا قلع اندود کنید. ما در هر بخش از این محتوا بصورت کلی و خلاصه برایتان هر موضوع را آورده ایم و در انتهای هر مطلب لینک محتوای کاملتر آن را قرار داده ایم تا شما بتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری را جمع آوری کنید.[/vn_text]

چرا ظروف مسی را باید سفید کرد؟

با اینکه ظروف مسی خواص بسیار زیادی دارد ولیکن میتواند مضر نیز باشد چرا که مس رسانای بسیار خوبی برای حرارت است و گرما را به صورت یکنواخت منتقل می کند بنابراین فرآیند پخت غذا در این ظروف به طور سریع و کامل انجام می شود. اما فلز مس بسیار واکنش پذیر است. این فلز قرمز رنگ بر اثر اکسید شدن به رنگ سبز یا خاکستری تبدیل می شود. بنابر این مس اکسید شده برای بدن مضر است و می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. از جمله آسیب هایی که این عنصر فلزی می تواند به بدن وارد کند می توان به مسمومیت، احساس تهوع و استفراغ، اسهال، سردرد، اختلال در عملکرد کبد، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و سیستم عصبی و اختلال در تشکیل گلبول های قرمز اشاره کرد.در نتیجه همان طور که مشاهده می کنید استفاده از ظروف مسی بدون سفید کاری آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد و قلع اندود کردن درون ظروف مسی مورد استفاده در آشپزخانه بسیار مهم و ضروری است.

علاوه بر آنچه گفته شد بهتر است غذاهای ترش در این ظروف طبخ نشود؛ زیرا این غذاها لایه محافظ را از بین می برند. استفاده از ظروف مسی بدون لایه محافظ میتواند منجر به ورود مقادیر زیادی یون مس در غذا شود که برای بدن مضر است. لایه محافظ معمولاً از جنس قلع، استیل یا نیکل است. قلع مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارد و برای جلوگیری از اکسید شدن مس در واکنش با مواد غذایی مختلف از آن استفاده می شود.

چگونه ظروف مسی را سفید کنیمچه زمانی ظروف مسی را سفید کنیم؟

ظروف مسی دارای یک نمای بیرونی هستند که از مس خالص تشکیل شده و قسمت داخلی آن ها که قلع اندود شده است. سطح خارجی تمام ظروف مسی به مرور زمان تغییر رنگ می دهد و کدر می شود. بهتر است به محض تغییر رنگ اقدام به سفیدکاری این ظروف کنید.

قسمت داخلی درست مانند تفلون در اثر استفاده غیر اصولی و شست و شوی نامناسب در ماشین ظرفشویی یا استفاده از سیم ظرفشویی آسیب می بیند. زمانی که لایه محافظ شروع به از بین رفتن کرده و قرمزی زیر آن دیده شود بهتر است برای سفید کاری یا قلع کاری مجدد به کارگاه برده شود. بر اساس آنچه گفته شد به محض آسیب دیدن لایه محافظ یا همان لایه قلع اندود اقدام به سفید کاری ظروف مسی کنید. برای ادامه این موضوع چگونه ظروف مسی را سفید کنیم کلیک کنید.

تمیز کردن قابلمه مسیچگونه قابلمه مسی را تمیز و سفید کنیم؟

برای سفید کردن قابلمه مسی می توانیم آن را نزد سفید گرها ببریم که با استفاده از مواد و ابزار هایی که دارند این کار را انجام دهند. که مواد اولیه برای این کار به شرح زیر می باشد.

نشادر: این پودر سفید رنگ است که مانند پودر لباسشویی می باشد، که این پودر از قلع به دست می آید.

تیزاب: این ماده به صورت مایع است که از سود به دست می آید که ماده ای شیشه ای می باشد که برای تمیز کردن مس به کار می رود.

ابتدا سود را در ظرفی پر از آب میریزیم سپس ظروف مسی را در آن میجوشانیم تا از هر گونه چربی کاملا پاک شده و در مرحله بعد با محلول آب و تیزآب بشستشو میدهیم.

بعد از آبکشی آماده قلعکاری میباشد. سفید گری مس نیاز به تجهیزات ایمنی دارد لطفا از انجام آن در منزل جدا خودداری نمایید. ظرف آماده سفیدگری را روی کوره به میزان مناسب گرم میکنیم سپس مقداری قلع و نشادر درون آن ریخته و قلع را به وسیله پنبه روی تمام سطوح مس آغشته مینماییم. توجه داشته باشید دود نشادر مضر است و انجام اینکار را به افراد با تجربه و متخصص بسپارید و یا احتیاط و ایمنی لازم را رعایت کنید. برای اینکه بدانید چگونه قابلمه مسی را تمیز کنیم، وارد شوید و محتوای کامل آن و روش های مختلف آن را مشاهده کنید.

قلع اندود کردن ظرف مسیروش قلع اندود کردن ظروف مسی

یکی از کاربردی ترین و بهترین روش ها برای سفید کردن ظروف مسی همین قلع اندود کردن ظروف مسی می باشد. این عمل و البته سایر خدمات این حوزه مثل تعمیرات وسایل مسی در در کارگاه های مس انجام می شود. پس در واقع این عمل همان سفید گری است و روش انجام آن به این صورت است که در مرحله اول جدار داخلی ظرف و هرجای دیگری که میخواهند قلع اندود شود را با مقداری شن نرم و مقداری هم کاه تمیز می کنند. (روش سنتی )

مرحله بعد نوبت به حرارت دادن این ظروف مسی می شود و موقع حرارت دادن این ظروف با چرخاندن دسته دستگاه باد را جابجا می کنند تا این عمل بازدهی بالاتری داشته باشد. بعد از حرارت دادن، ظروف خشک می شوند. سپس با پنبه مقداری قلع و نشادر را به جداره داخلی ظرف می مالند و نهایتا سطحی سفید و نقره ای رنگ را در جدار داخلی ایجاد می کنند. توضیحات بیشتر موضوع چگونه ظروف مسی را قلع اندود کنیم در مقاله مربوط به خودش نیز بصورت کامل به آن پرداخته شده است.

[/

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید