مقالات ظروف مسی

دلیل تغییر رنگ و سیاه شدن ظروف مسی چیست؟

این مطلب به دنبال پاسخگویی به سوالاتی مانند چرا ظرف مسی سیاه می شود یا چرا ظرف مسی سبز می شود، است و علاوه بر پاسخگویی به این سوالات، روش های موثر جلوگیری از تغییر رنگ ظروف مسی و تمیز کردن آنها را نیز بیان می کند. بعد از مطالعه این مطلب می توانید با دید بهتری اقدام به خرید ظروف پذیرایی مسی یا ظروف آشپزخانه مسی کنید.

آیا ظروف مسی تغییر رنگ میدهند؟

ظروف مسی مانند تمامی ظروف در صورتی که به شیوه ی درست نگهداری نشوند و در معرض عوامل مختلف قرار بگیرند تیره و کدر می شوند و دیگر مانند سابق خوش رنگ نخواهند بود. تغییر رنگ مس می تواند باعث کاهش جذابیت این فلز و عدم تمایل به استفاده از ظروف مسی شود.

ظروف مسی تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر رنگ می دهند که یکی از این عوامل حرارت و دمای بسیار است. زمانی که ظرف مسی در معرض حرارت بسیار قرار می گیرد قلع موجود در آن از بین رفته و همین امر باعث تغییر رنگ می شود. تاثیر این عامل به خصوص در مواقعی که ظرف مسی خالی در معرض حرارت قرار گیرد دو چندان می شود.َ

از طرفی شستن این ظروف با وسایل و مواد نامناسب نیز می تواند باعث از بین رفتن قلع و به تبع آن تغییر رنگ ظروف مسی شود. ظروف مسی که تغییر رنگ می دهند ممکن است به رنگ سبز و یا سیاه تبدیل شوند که هر کدام تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر رنگ می دهند. در ادامه به توضیح دلایل سبز یا سیاه شدن ظرف مسی می پردازیم.

چرا ظرف مسی سبز می شود؟

در پاسخ به این پرسش که چرا ظرف مسی سبز می شود می توان گفت که فلز مس مانند اکثر فلز ها با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض آب و هوای مختلف رنگ اصلی خود را از دست می دهد و سبز می شود. به فرایندی که طی آن فلز در معرض هوا تغییر رنگ می دهد اکسیداسیون گفته می شود.

در این فرایند مس تعدادی از الکترون های سطح خود را از دست می دهد و به رنگی متمایل به سبز یا آبی تبدیل می شود. عوامل مختلفی مانند وجود رطوبت در هوا می تواند باعث سرعت بخشیدن به این فرایند شود. بنابراین قرار دادن ظروف مسی در محیط های مرطوب و نمناک نیز می تواند باعث تغییر رنگ آنها به رنگ سبز شود. می توانید برای مشاهده ظروف آشپزخانه مسی فروشگاه نیازت وارد شوید و اطلاعات و تصاویر محصولات را ببینید.

همانطور که گفته شد فرایند اکسیداسیون در اکثر فلزات صورت می گیرد و علاوه بر تغییر رنگ باعث از بین رفتن آن فلز می شود، اما اکسیداسیون در مس باعث مقاومت تر شدن آن و طول عمر ظروف ساخته شده از این فلز می شود.

چرا ظرف مسی سیاه می شود؟

بسیاری از افرادی که از ظروف مسی استفاده می کنند این دغدغه را دارند که چرا ظرف مسی سیاه می شود. مهم ترین و شاید اصلی ترین عاملی که باعث سیاه شدن ظرف های مسی می شود، قرار گرفتن آنها در برابر حرارت مستقیم و زیاد است. بسیاری از افراد از این موضوع اطلاعی نداشته و ظرف را در معرض شعله های بسیار قرار می دهند. این امر به مرور زمان و با استفاده بیشتر سبب تیره و سیاه شدن ظرف های مسی می شود.

بنابراین ظروفی که از مس ساخته شده اند در معرض شعله های بسیار با مواد غذایی موجود در آن واکنش می دهند و سبب سیاه شدن این ظروف می شوند. یکی دیگر از عوامل سیاه شدن ظرف های مسی، آب و هوا است که طبق واکنش اکسیداسیون سبب سیاه شده ظرف ها می شود.

کلر و سایر مواد ضدعفونی کننده موجود در آب و نیز نگهداری غذا در ظرف های مسی برای مدت زمان طولانی از دیگر عوامل کدر و سیاه شدن ظروف مسی به مرور زمان می باشند. غذاهای مانده را می توان در ظرف هایی از جنس شیشه و یا پلاستیک نگهداری کرد.

copper dish black

روش های تمیز کردن یا مقابله با تغییر رنگ ظروف مسی کدامند؟

همانگونه که عوامل بسیاری می توانند سبب تغییر رنگ ظروف مسی شوند، روش های متعددی نیز برای مقابله با این امر و تمیز شدن ظروف مسی وجود دارد. یکی از روش های جلوگیری از تغییر رنگ این ظروف قرار دادن آنها روی شعله های کم و ملایم است. در صورت تغییر رنگ نیز استفاده از موادی مانند سرکه، نمک و لیمو، رب گوجه، آرد و غیره می توانند ظروف را به رنگ طبیعی خود باز گردانند. همه این مواردی که گفته شد و چندین روش علاوه بر آن به طور کامل  در مقاله ی چطور ظروف مسی را براق کنیم برایتان آورده ایم؛ امیدواریم که برایتان مفید واقع شود.

طبق توضیحات گفته شده ظروف مسی جزء ظروف پرمصرف است و بسیاری آن را بخاطر فواید منحصر به فرد استفاده می کنند، اما این ظروف ممکن است تحت شرایط مختلف مانند فلزات دیگر تغییر رنگ دهند. عواملی مانند محیط های مرطوب، حرارت بسیار، مواد ضدعفونی کننده موجود در آب از جمله عوامل تغییر رنگ ظرف های مسی می باشند، اما تیرگی این ظروف را می توان با صرف هزینه اندک برطرف کرد. اگر مایل به دانستن خاصیت های ظروف مسی نیز بودید، پیشنهاد ما این است که وارد لینک شوید و محتوای آن را مطالعه کنید. در سایت دیجی کالا نیز محتوا های مربوط به ظروف مسی و نگهداری از آنها وجود دارد که می توانید در دیجی کالا مگ مشاهده کنید.

بنابراین در نگهداری و استفاده از ظروف مسی باید بسیار دقت کرد تا از سیاه و سبز شدن آن جلوگیری کرد. با توجه به تمامی نکات ذکر شده تمامی ظروف مسی را می توان به طور سالیانه قلع اندود کرد و از رنگ زیبای و جذاب آنها استفاده کرد.

سوالات متداول

علت تغییر رنگ ظروف مسی به سبز یا سیاه متفاوت است؛ به طور کلی ظروف مسی به علت اکسیداسیون سبز شده و به علت سیاه شدن آن ها قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد و مستمر است.

بله؛ استفاده از موادی نطیر سرکه، نمک، لیمو، رب گوجه و … باعث تمیز شدن ظروف مسی می شوند که در این مطلب به آن اشاره کرده ایم.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “دلیل تغییر رنگ و سیاه شدن ظروف مسی چیست؟

  1. بخشی گفت:

    مرسی به جوابم رسیدم. خوب توضیح دادید.

    1. فروشگاه نیازت گفت:

      خواهش میکنم. خوبه که به جوابتون رسیدین

  2. NAZZ گفت:

    واقعا چرا ظرف مسی سیاه می شود. چرا!!

  3. حمیده گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ظرف مسی خودمو با نمک ابلیمو شستم ولی ی قسمتای نقره ای یه قسمتای هم رنگش شد نارنجی مثل اینکه ی اهنی زنگ بزنه چی کارکنم درست شه؟

    1. فروشگاه نیازت گفت:

      دوست عزیز نمک و آبلیمو فقط برای براق کردن قسمت بیرونی ظروف هست. شما قلع داخلی ظرف رو از بین بردید و باید به کارگاه های قلع کاری و سفید گری مراجعه کنید تا مجدد براتون قلع اندود کنن

دیدگاهتان را بنویسید