مقالات ظروف مسی

آیا ظروف مسی ضرر هم دارند؟! راهکار های جلوگیری از خطرات احتمالی

آیا ظروف مسی ضرر دارند؟

در مقاله قبل به طور مفصل راجع به خواص ظروف مسی و فایده های استفاده از آن ها صحبت کردیم. اما این همه ماجرا نیست؛ مس نیز مانند خیلی از مواد دیگر اگر کنترل نشود می­تواند منجر به نتایج ناخوشایندی شود و در این مورد می­تواند منجر به وقوع بیماری هایی در بدن انسان شود.

ما در این مقاله قصد داریم به برخی از ضرر های ظروف مسی اشاره کنیم که در صورت رعایت نکردن میزان استفاده از ظروف مسی ممکن است گریبان گیر شما شود.

پوشش ظروف مسی و نگه داری از آن ها

یکی از توصیه هایی که طب سنتی درباره ضرر ظروف مسی و استفاده از این ظروف می­کند، این است که ظرف مسی مورد استفاده باید حتما قلع اندود شود و از پخت و پز در ظروف مسی که با قلع پوشیده نشده اند خودداری کرد.

پوشاندن ظروف مسی با قلع یا سایر مواد خوب است، اما باید مراقب بود که حتی ظروف قلع‌ اندود با کوچک‌ترین خراش قلع‌شان از بین می‌رود و موجب آزاد شدن مس در غذا خواهد شد.

در نگهداری ظروف مسی باید دقت فراوان شود که هیچ آسیبی به آن ها وارد نشود، چون ممکن است مس طی پخت و پز وارد ماده غذایی شود. به همین دلیل در نگهداری این ظروف باید دقت کرد.

کتری مسی

آیا استفاده از ظروف مسی مضر است؟

خب طبیعتا زمانی که مس در درون بدن از حد مورد نیاز بیشتر شود و مقادیری از آن در بدن انباشته شود می­تواند خطرات و بیماری هایی را به وجود بیاورد و حتی ممکن است این ظروف مسی سرطان زا شود.

بنابراین زمانی که پخت و پز و مصرف غذا در ظروف مسی بیش از حد شود و از حالت معمول خارج شود، می­تواند در دراز مدت منجر به عوارضی مانند بی خوابی یا افسردگی شود و یا حتی منجر به بیش فعالی در کودکان نیز می­شود.

اگر فلز مس بیش از نیار وارد بدن شود، در کبد رسوب می­کند و منجر به مسمومیت یا از کار افتادن کبد می­شود. و به طور کلی تجمع مس در بدن موجب ایجاد سردرد یا تهوع می­شود.

از طرفی مس زمانی که وارد غذا می شود می­تواند باعث کاهش جذب آهن و یا کلسیم (که هر دوی آن ها از عناصر مورد نیاز بدن هستند) در بدن شود. در واقع به نحوی باعث کاهش ارزش غذایی می­شوند.

برای پخت و پز غذاهایی که ماهیت اسیدی دارند ظروف مسی اصلا توصیه نمی شود؛ چون باعث جدا کردن یون مس از ظرف شده و نهایتا منجر به مسمومیت خواهند شد.

ظروف مسی به این دلیل که این عنصر را به غذا وارد می کند، باعث تأثیر بر عملکرد سیستم مغز و اعصاب و غدد درون‌ریز بدن می‌شود.

چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت ؟

به طور کلی هر ماده خوراکی و هر غذایی که بر اثر طبخ کردن آن در ظروف مسی مانند قابلمه مسی، اکسید شود باعث کاهش ارزش غذایی آن می شود. در اینجا چند تا مثال برای شما آورده ایم. برای مشاهده قیمت خرید قابلمه مسی وارد شوید.

گوشت؛ از آنجایی که گوشت دارای چربی اشباع شده در خود می باشد، این چربی توسط مس اکسید شده و در صورت مصرف شدن و انباشته شدن در بدن خطرات بدی برای سلامتی بدن به وجود می آورد.

ماهی ها و غذاهای دریایی؛ با اکسید شدن فلزاتی که در بافت های بدن غذاهای دریایی وجود دارد، ارزش غذایی آن را کاهش می دهد.

سبزی های حاوی عنصر آهن؛ بعضی از سبزی ها مانند اسفناج که دارای آهن زیادی هستند، اکسید می شوند و ارزش غذایی خود را از دست می دهند.

گوجه فرنگی؛ با سطوح مسی واکنش می دهد و معمولا اکسید می شود. (گوجه فرنگی خاصیت اسیدی دارد)

غذاهای خیلی چرب؛ که توجه داشته باشید باید ظرف مسی شما قلع اندود شده باشد.

غذاهای ترش و اسیدی؛ به عنوان نمونه لیمو و یا ادویه جات ترش که باعث اکسید شدن مس می شوند.

شیر؛ آنزیم ها و پرتئین های موجود در شیر با مس واکنش می دهند و ممکن است خطر آفرین باشند.

اما چه غذایی در قابلمه مسی بپزیم ؟

قبل از آن که سراغ مثال هایی از این غذا ها برویم یادآوری می کنیم که قابلمه شما باید قلع اندود باشد.

از جمله موادی که می شود در این ظروف طبخ کرد سیب زمینی است که مشکل خاصی به همراه ندارد و خطری به وجود نمی آورد. برنج نیز که غذای مورد علاقه تقریبا همه مردم است نیز خوشبختانه از جمله غذاهایی است که پخت آن در قابلمه مسی خطر ندارد. همچنین شما می توانید بعضی از تره بار و سبزیجات مثل هویج را نیز در این ظروف طبخ دهید.

ما بصورت کامل و مفصل در مطلبی جداگانه درباره اینکه در ظروف مسی چی بپزیم و چی نپزیم برایتان نکات مهمی جمع آوری کرده ایم.

اما چه نکاتی را باید در هنگام انتخاب و استفاده از ظرف مسی رعایت کرد؟

  • ظروف مسی برای آشپزی باید قبل از هرچیز سطوح داخلی و خارجی شان تمیز باشد.
  • تازه قلع اندود شده باشند و در نظر داشته باشید که بهتر است در فواصل زمانی کوتاه پوشش را تجدید کنید.
  • قلع اندود شدن ظروف بهتر است ضخیم باشد.
  • بررسی کنید که ظرف مسی با سرب قلع اندود نشده باشد. زیرا سرب خود مضر بوده و باعث مسمومیت می شود.
  • غذا را نباید به مدت طولانی در این ظروف نگهداری کرد.

بنابراین ظروف مسی در عین حال که فواید بسیاری برای بدن دارند و توصیه های زیادی در جهت استفاده از آن ها شده است، اگر در استفاده کردن از آن حد اعتدال را رعایت نکرد و استفاده زیادی از آن ها شود ممکن است برای سلامتی بدن مفید که هیچ مضر نیز باشد و حتی ظروف مسی سرطان زا شود و خطر آفرین باشد. پس باید در رعایت استفاده از آن ها دقت بیشتری بکنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “آیا ظروف مسی ضرر هم دارند؟! راهکار های جلوگیری از خطرات احتمالی

  1. زهرا گفت:

    بد شد که؛ فکر نمیکردم ضرر داشته باشه

    1. فروشگاه نیازت گفت:

      پیشنهاد میکنیم که از اول متن را با دقت بخوانید.

      برای مشاهده فواید ظروف مسی وارد لینک زیر شوید:
      https://niazet.com/benefits-copper-utensils/

  2. رائین گفت:

    اگر مس باید قلع شود دیگه چرا از مس که گران هم است استفاده کنیم میرم از ظروف دیگه که از جنس قلع باشه استفاده می کنیم.الکی بریم می گران بخریم که قلع کنیم

    1. فروشگاه نیازت گفت:

      چون ظروف مسی خواص زیادی دارند

دیدگاهتان را بنویسید