کره گیر و دوغ ساز برقی

نحوه کره گیری از ماست با استفاده از دستگاه کره گیر برقی یا دوغ زن برقی

طرز استفاده از دوغ زن برقی

در این مطلب میخواهیم به طرز تهیه کره از ماست با دستگاه کره گیر یا در واقع همان طرز استفاده از دوغ زن برقی بپردازیم. در زمان گذشته تهیه کره یا ماست و دوغ یکی از کارهای سخت و مشکل زنان دامدار و عشایر بود زیرا برای درست کردن کره ، ماست را  همراه با آب سرد، داخل مشک هایی که خودشان با چرم و پوست حیوانات تهیه کرده بودند، می ریختند و مدام مشک را تکان می دادند تا بتوانند چربی را جدا کنند.  در مرحله بعد چربی ها را با کمک یک کفگیر  از دوغ جدا کرده و به کمک دستانشان دوغ اضافی را از کره جدا می کردند. این کره خیلی خوش طعم بوده ولی با زحمت زیاد تهیه می شد، هنوز هم در میان عشایر زحمتکش از این روش استفاده می شود. اما ما در این مقاله سعی می کنیم که طرز تهیه کره از ماست با دستگاه کره گیر را برایتان شرح دهیم.

روند و مراحل کره گیری از ماست

طرز استفاده از دوغ زن برقی یا مراحل و روند کره گیری یا تهیه ماست یا دوغ راحت و مشخص می باشد و ما در ادامه بصورت لیست وار برای شما توضیح میدهیم؛ امیدواریم که نهایت استفاده را ببرید و برایتان مفید باشد. با ما همراه باشید و اگر سوال یا نظری دارید حتما در کامنت های همین محتوا برامون بگذارید و اگر قصد خرید کره گیر برقی استاندارد و با کیفیت را دارید حتما به قسمت فروشگاه سر بزنید و از محصولات و دستگاه های کره گیر یا همان دوغ ساز برقی دیدن کنید.

مرحله اول: بررسی و دقت کردن  به جنس دستگاه و لوازم همراه آن

دستگاه های کره گیر مثل دستگاه های عرق گیری جنس بدنه آن باید از آلومینیوم یا استیل باشد. دلیل آن این است که این فلزات باعث تغییر رنگ یا طعم مواد داخل ظرف که همان ماست و دوغ و کره است نشود.

مرحله دوم: تمیز کردن و یا شستشوی داخل مخزن دستگاه کره گیر

از همین قابلیت دستگاه های کره گیر میتوان داخل آن را شستشو داد؛ منظور همان چرخیدن موتور و به هم زدن محتویات داخل مخزن است؛ به این صورت که مقدار قابل توجهی آب گرم را درون مخزن ریخته و دستگاه را روشن می کنیم. همزن این آب گرم را در نواحی مختلف مخزن پخش می کند و اگر آلودگی ای وجود داشته باشد آن را پاک می کند. پس از گذشت چند دقیقه آب را تخلیه کنید و اجازه دهید تا داخل مخزن خشک بشود تا برویم سراغ مرحله بعد.

مرحله سوم: ریختن ترکیبات لازم برای کره گیری در مخزن دستگاه

اول از همه باید مقداری ماست پرچرب را با مقدار مناسبی از آب را درون مخزن دستگاه کره گیر بریزید و درب دستگاه را ببندید و تایمر دستگاه را فعال کرده و روی زمان لازم قرار دهید. دقت کنید که اگر کره بیشتری میخواهید بهتر است که ماستی که میخواهید در دستگاه بریزید چربی بالایی داشته باشد و همینطور اگر دور موتور دستگاه بالا باشد و با سرعت بالاتری مواد را هم بزند هم برای بدست آوردن کره بیشتر مناسب است.

مرحله چهارم: روشن کردن و کار کردن دستگاه کره گیر

بعد از اینکه درب دستگاه را بستید و آن را روشن کردید، تایمر آن را حدود یک ساعت فعال کنید تا خوب همزن محتویات داخل را هم بزند و یک کره و دوغ درست و حسابی و خوشمزه را برایتان تولید کند. پس از پایان یافتن این مدت زمان و خاموش شدن دستگاه نوبت آن رسیده است که شروع به جمع آوری کره تولید شده کنید. و اما برویم سراغ آخرین مرحله از طرز تهیه کره از ماست با دستگاه کره گیر.

مرحله نهایی: جمع آوری کره از روی دوغ

در مرحله آخر نیز کره ای که تولید و آماده شده را با یک کفگیر کاملا تمیز از روی دوغ برداشته و اگر میخواهید به طور کامل کره آن را بگیرید باید از یک توری یا پارچه ی تمیز و نازک کمک بگیرید. اگر از پارچه استفاده کردید باید آن را بصورت کامل بفشارید تا آب و دوغ موجود در کره کاملا خارج شود. پس از آن باید صبر کنید تا کره و چربی سرد شود و فرم مورد نظر را به خودش بگیرد. محتوایی شبیه به همین مقاله در وبسایت مشرق نیوز نیز منتشر شده است که می توانید آن را مطالعه کنید.

ما در این مقاله و این محتوا سعی کردیم بصورت خلاصه و ساده گام ها و مراحل کره گیری را توسط دستگاه کره گیر و دوغ ساز برقی برایتان توضیح دهیم. با استفاده از مطالب بالا شما به راحتی می توانید کره و دوغ تهیه کرده و آن ها را میل کنید. باز اگر علاقه داشتید سایر مطالب مربوط به دستگاه های کره گیر را مطالعه کنید وارد شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “نحوه کره گیری از ماست با استفاده از دستگاه کره گیر برقی یا دوغ زن برقی

  1. توانگر گفت:

    شما قیمت کره گیر هاتون چنده؟

    1. فروشگاه نیازت گفت:

      سلام
      قیمت کره گیر ها با توجه به حجم و جنس آنها متفاوت است. برای مشاهده قیمت آنها وارد لینک زیر شوید:
      https://niazet.com/how-to-make-butter-from-yogurt-using-an-electric-butter-maker/

  2. zari گفت:

    چقدر شمرده شمرده و دقیق مرسی

دیدگاهتان را بنویسید