مقالات ظروف مسی

چه زمانی و چگونه ظروف مسی را سفید کنیم؟

چگونه ظروف مسی را سفید کنیم

همانطور که میدانید ظروف مسی یکی از بهترین ظرف ها برای طبخ غذای سالم هستند. از مهم ترین ویژگی های مس واکنش پذیری بالای آن در مجاورت با هوا و در تماس با مواد غذایی مختلف مانند مواد غذایی ترش است. به همین دلیل ظروف مسی به مرور زمان دچار تغییر رنگ می شوند. اگر علاقه مند بودید که اطلاعات و قیمت ظروف مسی را داشته باشید، می توانید برای مشاهده قیمت ظروف پذیرایی مسی به صفحه مورد نظر رفته و اطلاعات کامل را بدست بیاورید. در این مطلب به این موضوع می پردازیم که چگونه ظروف مسی را سفید کنیم.

چه موقع باید ظروف مسی را سفید کرد

در بخش قبل به اهمیت سفید کاری ظروف مسی اشاره شد. در ادامه می خوانید که چه موقع و چگونه ظروف مسی را سفید کنیم. ویژگی اصلی مس، واکنش پذیری بالا و اکسید شدن آن در مجاورت هوا و مواد غذایی گوناگون است. ظروف مسی حتی اگر برای طبخ غذا مورد استفاده قرار نگیرند پس از مدتی در مجاورت هوا اکسید شده و درخشندگی خود را از دست می دهند. البته این امر در مجاورت با حرارت و در هنگام طبخ غذا سریع تر اتفاق می افتد.

چگونه ظروف مسی را سفید کنیم

ظروف مسی دارای یک نمای بیرونی هستند که از مس خالص تشکیل شده و قسمت داخلی آن ها که قلع اندود شده است. سطح خارجی تمام ظروف مسی به مرور زمان تغییر رنگ می دهد و تیره می شود. بهتر است به محض تغییر رنگ اقدام به سفیدکاری این ظروف کنید.

قسمت داخلی درست مانند تفلون در اثر استفاده غیر اصولی و شست و شوی نامناسب در ماشین ظرفشویی یا استفاده از سیم ظرفشویی آسیب می بیند. زمانی که لایه محافظ شروع به از بین رفتن کرده و قرمزی زیر آن دیده شود بهتر است برای سفید کاری یا قلع کاری مجدد به کارگاه برده شود. بر اساس آنچه گفته شد به محض آسیب دیدن لایه محافظ یا همان لایه قلع اندود اقدام به سفید کاری ظروف مسی کنید. در ادامه به این موضوع می پردازیم که چگونه ظروف مسی را سفید کنیم.

طریقه سفید کردن ظروف مسی

ما در مقاله ای با عنوان چگونه قابلمه مسی را سفید کنیم، به صورت مفصل درباره ی سفید کردن قابلمه صحبت کرده ایم اما در اینجا بصورت کلی برایتان مطالبی آورده ایم در خصوص سفید کردن ظروف مسی در منزل. مسی آشپزی روی حرارت مستقیم آتش، استفاده از شعله زیاد، طبخ غذاهای ترش، رها کردن ظرف مسی خالی روی حرارت می تواند منجر به از بین رفتن و آسیب به لایه محافظ داخلی شود. تیره شدن لایه سفید رنگ قلع، طبیعی است. تنها در صورتی که لایه قرمز زیرین نمایان شود نیاز به قلع کاری وجود دارد. اگر می خواهید بدانید که چجوری ظروف مسی رو سفید کنیم بهتر است بگوییم که لایه بیرونی را می توان به روش های مختلف خانگی سفید کرد. اما برای قلع اندود کردن ظروف مسی باید آن ها را به استاد مس کار بسپارید. در ادامه چندین روش برای اینکه چگونه ظروف مسی را سفید کنیم به شما معرفی خواهیم کرد.

چگونه ظروف مسی را در منزل سفید کنیم

برای اینکه چگونه ظروف مسی را سفید کنیم راهکارهای خانگی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. ترکیب سرکه و نمک می تواند به سفید کاری سطح خارجی ظروف مسی کمک کند. بدین منظور باید ظرف را به سرکه سفید آغشته کرده و روی آن کمی نمک بریزید. سپس به کمک یک پارچه آن را بسایید تا سفید شود.

اگر می خواهید بدانید که بدون ساییدن چگونه ظروف مسی را سفید کنیم باید ظرف را در محلول آب، سرکه و نمک غرق کرده و بجوشانید. برای پاسخ به این پرسش که چگونه ظروف مسی را سفید کنیم و جرم های روی ظرف هم از بین ببریم، باید بدانید که تنها کافیست لیمو ترش را نصف کرده و روی سطح خارجی آن بمالید.

اگر زمان کافی دارید مقداری آب لیمو ترش تازه را با کمی نمک مخلوط کرده و به کمک دستمال روی قسمت های مختلف ظرف بکشید تا مانند روز اول درخشان شود. همچنین می توانید از ترکیب نمک، آرد و سرکه خمیری به دست آورده و تمام ظرف را با آن پوشش دهید. در نهایت پس از چند ساعت می توانید آن را شست و شو دهید. تا به حال فکر کرده اید به کمک سس کچاپ چگونه ظروف مسی را سفید کنیم. لازم است بدانید سس کچاپ از جمله ترکیباتی است که در سفید کاری ظروف مسی معجزه می کند. تنها کافیست ۲۰ دقیقه زمان داشته باشید تا سس را روی ظرف مالیده و آبکشی کنید.

روش هایی که در بالا گفتیم از جمله روش های ساده و کاربردی برای این بود که چگونه ظروف مسی خانه و آشپزخانه تان را سفید کنید.

در این مطلب به بیان اهمیت سفیدکاری ظروف مسی و تأثیر آن بر سلامت بدن پرداخته شد. بر این اساس چندین روش خانگی برای این کار معرفی شد. همچنین به این موضوع پرداخته شد که چه موقع و چگونه و چه موقع باید ظروف مسی را سفید کرد.

در نهایت باید به خاطر داشته باشید که برای افزایش دوام و ماندگاری ظروف مسی بهتر است از شعله کم به هنگام آشپزی استفاده کنید. علاوه بر این از سیم ظرفشویی برای شست و شو استفاده نشود. همچنین به هنگام طبخ غذا از قاشق چوبی استفاده کنید. برای افزایش طول عمر لایه محافظ بهتر است در اولین استفاده مقداری شیر در این ظروف بجوشانید.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “چه زمانی و چگونه ظروف مسی را سفید کنیم؟

  1. زهرا گفت:

    ظرف مسی مون قلع نداشته باشن خطرناکه؟

    1. فروشگاه نیازت گفت:

      ظرف های مسی ای که توش پخت و پز می کنید بله، باید قلع اندود باشن.

  2. مریم گفت:

    سلام ببخشید قلع اندود کردن با سفید کردت چه فرقی داره؟ ممنون

    1. فروشگاه نیازت گفت:

      سلام بر شما.
      قلع اندود کردن یکی از بهترین روش های سفید کردن است.

  3. کریمی شبنم گفت:

    اصلا چرا ظروف مسی را باید سفید کرد؟؟

    1. فروشگاه نیازت گفت:

      سلام دوست عزیز
      همانطور که در بالای متن به آن اشاره کردیم، فلز مس واکنش پذیر بوده و می تواند با برخی از مواد غذایی واکنش دهد و اکسید شود. که مهمترین ظروف مسی ای که ضروری است تا سفید شوند، ظروفی مسی آشپزخانه و قابلمه و ماهی تابه های مسی هستند:
      https://niazet.com/product-category/copper-products/cookware/

دیدگاهتان را بنویسید